NOTA: CONTINUTUL ACESTUI BLOG ESTE PROTEJAT DE LEGEA PRIVIND DREPTUL DE AUTOR SI DREPTURILE CONEXE NR. 8/1996 CU MODIFICARILE SI COMPLETARILE ULTERIOARE. ORICE FOLOSIRE SAU COPIERE ABUZIVA A MATERIALELOR ESTE STRICT INTERZISA. AVETI NEVOIE DE ACORDUL EXPRES DIN PARTEA AUTORULUI. 

O problema a  majoritatii chitaristilor incepatori o reprezinta executarea corecta a tehnicii de barré.

Acordurile cu barré si semi barré sunt acelea la care se foloseste unul din degete pentru a putea imparti griful si a canta acorduri in pozitii si rasturnari diferite fata de cele ale acordurilor in prima pozitie. 

Barré-ul denumeste mentinerea unui singur deget pe toate corzile chitarei, in cadrul aceleiasi taste, acesta este executat de obicei cu degetul 1.

Semi barré-ul  se defineste ca fiind acea tehnica de apasare a unui deget ( in general 3 sau 4) pe 2, 3  sau 4 note simultan.

Acordurile cu barré,  maresc posibilitatile armonice si de expresie ale chitarei, usureaza memorarea acordurilor existand posibilitatea de a invata un pattern de acord ( de exemplu F 13 are aceeasi forma si digitatie ca si F#13,   G 13  si asa mai departe) doar mutand aceeasi formula dintr-o pozitie in alta, pastrandu-se insa rasturnarea ( daca F 13 este in a 3-a rasturnare, mutand formula cu un semiton mai sus la F#13 aceasta va ramane neschimbata).

Iata un exercitiu destinat incepatorilor:

1. Canta pentru inceput doar 2 note in aceeasi pozitie cu degetul 1 pornind de la coarda E subtire ( in pozitia 3 pe grif vei canta notele G si D).

2. Dupa acesta mareste treptat numarul de note la 3, 4, 5 si 6 ( in pozitia 3 pe grif vei canta notele G, D, Bb/A #, F, C, G).

3. Repeta exercitiul cu degetele 2, 3 si 4 pentru a invata dozarea corecta a fortei de apasare asupra corzilor.

4. Canta fiecare nota separat pentru a identifica pozitia incorecta si nota „problema”.

5. Acest exercitiu se poate canta in orice pozitie a grifului, tehnica fiind identica.

Cateva sfaturi importante pentru a putea canta corect exercitiul de mai sus:

1. Daca una sau mai multe note din barré va suna defectuos sau mutat, reluati exercitiul cu notele ” problema”.

2. Degetul de sprijin din spatele grifului si degetul 1 vor avea intotdeauna o pozitie asemanatoare cu litera „U” situate spre marginea din dreapta a tastei.

3. Evita folosirea degetului de sprijin si a degetului 1 in forma literei „X”. Forta degetelor se va disipa in exterior si executia se va ingreuna.

4.  Presiunea exercitata asupra grifului pentru formarea barré-ului va ramane mereu constanta  pe toata durata exercitiului pentru cele mai bune rezultate.

In cele de mai jos voi exemplifica greseli frecvent intalnite la elevii incepatori:

Pozitia degetului 1 in forma de „paranteza” sau „C” inversat pentru a forma acordul F major este incorecta deoarece nu este asezat paralel cu tasta 1 si este apasat pe marginea din exterior. Aceasta executie este gresita si nu poate fi folosita pe parcursul unei perioade de studiu mai mare din cauza durerii pe care o provoaca degetului 1 si articulatiei mainii stangi.

Pozitia degetului de sprijin inspre stanga formeaza cu degetul 1 al mainii stangi litera „X”. Forta de apasare a degetelor care formeaza barre-ul va fi disipata in exterior, respectiv interior si va duce la o fortare mai mare decat este necesara a degetelor si a articulatiilor, nefiind astfel niciodata un exemplu de urmat. Aceasta greseala este des intalnita la elevii incepatori care nu au deprins tehnicile corecte ale degetelor.

Asa cum este si subliniat cu verde pe aceasta fotografie pentru a scoate mai bine in evidenta pozitia incorecta a degetului 1, aceasta tehnica este total gresita si nu poate sa fie folosita mai mult de 3-4 acorduri, durerea situata in degetul 1 si articulatia mainii stangi vor deveni insuportabile dupa cateva minute.

Aceasta pozitie este incorecta deoarece forteaza prea mult degetul de sprijin, baza literei „U” nu este situata in partea de sus a fata de notele de pe grif ci in spatele acestuia, coarda va „taia” degetul 1 si va provoca o senzatie de disconfort dupa cateva acorduri.

Barre-ul este incorect deoarece degetul de 1 nu este tinut intr-o pozitie paralela cu tasta respectiva, „barre-ul nu va suna”, corzile D, G, B, E vor produce un sunet fals, necorespunzator in cea mai fericita situatie.

Numarul de exemple poate continua. INTOTDEAUNA O POZITIE CORECTA NU VA DA O SENZATIE DE DISCONFORT ATAT IN DEGETELE DE FORMARE CAT SI IN DEGETUL DE SPRIJIN SI VA PERMITE O EXECUTIE RELAXATA A MAINII STANGI.

Iata acum un barre tinut corect, nu va creea nici un disconfort, putand fi folosit pe o durata mare de timp, atat pentru studiu cat si pentru scena. A se observa degetul de sprijin si degetul 1 paralel cu tastele, forma literei „U” formata intre aceste 2 degete cu baza inspre coarda E subtire, pozitia dreapta a degetului 1 asezat in prelungirea tastei instrumentului. 

– Pentru informatii legate de continut, accesati  DETALII LECTII.

– Pentru alte detalii, referitor la tarife, vizitati PAGINA DE CONTACT.


Anunțuri
Comentarii
  1. F bine construit articolul! Mi-a placut in special partea cu greselile frecvente si explicatiile pe care le-ai dat.

    Site oficial:

    http://www.the-guitar.ro/despre-marius-furduescu-2/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s